Rabu, April 02, 2008

PEMBINAAN KOD 1. ( chord construction ).


Kod atau Chord adalah gugusan 3 not. 1st – 3rd – 5th - Sound together. Instrumen yang boleh dimain secara kod ini umunya kumpulan jenis gitar, jenis-jenis seumpama piano, harp, timpani dan jenis-jenis seumpama glockenspiel, tradisional dan moden.

Asas kod hanya 3 not. Namun, jika lebih dari satu not sahaja yang di petik atau ketuk pada satu masa iaitu sekadar 2 not, itu juga sudah boleh diterima sebagi kod. Contoh 1st – 3rd / 1st – 5th atau 3rd – 5th. Ini nilai kod paling minimum. Paling maksimum 4 sahaja, jika ada not ke 5, itu dikira hanya sebagai passing kod.

Asas key hanya ada 2 iaitu Major dan Minor. Dua pasangan ini menjadi rumah rasmi kediaman beribu-ribu jenis kod. Untuk rumah lebih besar, pilihlah Major, bukan kerana pangkat ‘major’nya tetapi kerana bukaan saiz atau ukurannya yang besar. Jika mahu memilih sifat yang ‘introvert’ maka pilihlah Minor kerana sifat minor yang ‘kedalam’ bunyinya. Kedua jenis solfeg ini, bila di petik akan memberi perbezaan, kesan nada yang contrast. Major bersifat ‘memberi’, Minor bersifat ‘menolak’.

Sifat ‘memberi atau menambah’ dan sifat ‘menolak’ inilah menjadi asas formula percambahan kod-kod. Tambah dan tolak adalah kerja kira-kira – ilmu hisab.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lama dah gue tunggu lesson2 basic camni. makasih pak aria.

kOrKan

Tanpa Nama berkata...

hai zir.lama aku tak dtg lawat blog ko. ko takde bukak kelas muzik ke?

- kwn lama -

Tanpa Nama berkata...

Well written article.