Selasa, Jun 23, 2009

C - Dalam Muzik


C

Not pertama dalam skala natural. Seperti not-not yang lain, ada nilai Cb, Cbb, C# dan C##. Ada dua ‘kunci rumah’ iaitu Major dan Minor. Frekuensi not C natural sekitar 16.35hz. Jika mendengar kenyataan “ In C “ maksudnya 1. Muzik dalam key C major atau 2. instrument ‘non-tansposing’ seperti Trumpet. Dalam treble clef duduknya C tengah di bawah garis staff. Dalam C cleff pula susunannya SCTB (C=contralto) berbeza dari SATB (A=alto).

CARMA, tidak diketahui asal usul lahirnya perkataan ini. Tetapi bagi

penulis, ia di perkenalkan oleh seorang teman, kerjanya…carma ( cari makan ) - dalam muzik. Ini perkataan melayu, trend gabungan 2 perkataan ini sangat banyak digunakan dalam bahasa Indonesia contohnya CURHAT – curahan hati. Hah hah haaa…..

Gabungan perkataan yang menjadi satu atau dengan kata lain – ringkasan perkataan (short hand) ini juga berkembang banyak di internet dalam bahasa ‘chating’ seperti WTF – what the fuck !...hahahahaha..

CIBAI… perkataan ini jika tersalah 1 ejaan akan menjadi CABAI. Cabai adalah Cili atau Lada. Perkataan ini biasa digunakan oleh orang di utara semenanjung Malaysia spt di Kedah. Apabila pemuzik mendengar komposer atau konduktor berkata “ sound macam cibai ” atau “ main macam cibai “ maka bagi pemuzik atau kru, bertenanglah. Ini contoh makian biasa dalam latihan. Malah, ia lebih ketara di sebut ketika sesi sound check. Sesiapa yang mendengarnya..maka tercibailah mereka. Ops..terlupa! Cibai ini ertinya ‘kontol’ lelaki. Dalam kamus DEWAN tiada tercatat sebarang makna. Barangkali ini versi old testament.

4 ulasan:

Syamsulfaiz berkata...

ariapertama
salam perkenalan. aku suka la baca blog ni. memang selalu aku dtg sini. macam2 ilmu appresiasi seni aku tahu. Daripada note C sampai Carma. hari tu ada member tulis perkataan carma ni dlm email dia, aku ingat dia salah eja. rupanya ada makna perkataan ni.

si Comot (VIP boy) berkata...

Hahahahaaa.. (C)oool

ariapertama berkata...

sham.
yela..carma.

si comot.
kakaka...

Ridz berkata...

Cibai atau (chee bye)..

Biasanya ku dengar Cina Singapura mengunakan perkataan ini dalam maki mereka.

Dalam Bahasa Cina.. Cibai ertinya kemaluan wanita.