BOLEHKAH ORANG GILA MENIKMATI MUZIK?
Intro.. 1... 2... e1 2 3 4..
Gila tidak sama dengan meracau, ada orang melayu memanggilnya ‘isim’, ini tidak, kerana isim dikaitkan dengan ‘amalan’ yang berkaitan dengan kepercayaan mistik (tahyul), saka, badi dan hantu. Gila – ‘rasionalnya’ ia sasau atau tidak siuman, akalnya berjalan dengan tidak menurut kebiasaan. Manusia gila punya imaginasi yang berbeza dengan manusia berakal waras. Si gila tidak punya pertimbangan wajar terhadap segala segi termasuk tindak tanduknya.
Soalan ini pernah ditanyakankan oleh umum termasuk para saintis. Kajian mengenainya masih terus berjalan, hingga kini masih belum ada fakta kukuh yang boleh menjelaskan tentang kemampuan orang gila menikmati muzik seperti kita yang waras menikmatinya. Perbincangannya juga masih terbuka, apa jua teori yang berkaitan masih boleh dibincangkan. Si gila yang pernah gila dan kembali sembuh juga tidak banyak membantu memberi maklumat tentang keadaannya ketika gila, mereka tidak ingat. Tahap itu, hubungannya dengan dunia rasional terputus.
Versa.
Relevannya persoalan ini kerana kita walau dimana jua, terdedah kepada penyakit gila, penyakit gila tidak sama dengan kanser atau Aids. Ini kerana saintis dengan jelas mengaitkan puncanya dengan penyakit mental atau tekanan perasaan – jiwa. Saintis boleh buktikan tentang jiwa ! hebat!...jiwa tau..bukan saintis.
Selain faktor makanan, keturunan dan kesihatan tubuh, elemen persekitaran seperti cara hidup, persekitaran dan sosial, juga menjadi faktor besar munculnya tekanan mental/jiwa ini. Faktor-faktor ini punya kaitan secara langsung dengan suatu sistem yang membentuk dimensi hidup manusia, iaitu ekonomi.
Kita pesakit mental punya ruang dimensi alamnya sendiri, apa yang mereka dengar, apa yang mereka lihat adalah diluar dari batas pancaindera kita untuk menangkapnya. Mustahil mereka tersenyum tanpa direflek oleh sesuatu dari dalam mindanya bukan?. Bagaimana dengan suara atau bunyian dari alam fizikal kita? Adakah mereka boleh mendengar? Selagi telinga mereka tidak pekak, diyakini, mereka boleh mendengar, termasuk hon kenderaan. Cuma mereka tidak peduli kerana otak tidak berfungsi menurut aturan normal kita.
Jadi, bagaimana pula untuk kita memastikan mereka meraih perhatian pada suara atau bunyian dari kita? Disini, ada baiknya kita melihat muzik sebagai salah satu cabang atau bahan ‘komunikasi’. Dalam sistem komuniti, menghidupkan komunikasi amat penting, reaksi/respon ( selain dari bertepuk tangan selepas anda menyanyi ) dari sasaran perlu di olah dan diransang, inilah cabaran besar komposer, pemuzik dan pemikirnya. Proses ini akan menelan masa, tenaga dan perahan intelek yang jerih disamping kajian dan penyelidikan mendalam untuk menghasilkannya.
Soalannya, mengapa muzik pula digunakan sebagai bahan untuk isu ‘gila’ ini? Seni visual tak boleh? Muzik, dari kajian sains telah membuktikan kuasa getaran bunyi (secara fizikal) boleh menerobos ke lapisan tertentu pada badan manusia. Contohnya, jantung dan perut ibu mengandung dengan kaedah ultrasound.
Selain dari bukti fizik yang umum ketahui, aspek psikologi juga boleh dirujuk, sesuatu ingatan/memori termasuk juga kesan de javu, bisa diransang atau teransang melalui muzik, imaginasi seseorang boleh diuji dengan tahap atau kadar refleksinya pada bunyi atau muzik-muzik tertentu. Apatah lagi karya muzik yang digunakan punya kaitan memori kepada si gila semasa warasnya dia dahulu. Ini bisa menyentuh alam bawah sedar manusia, walaupun ia gila. Ini merupakan profil asas eksperimen teori ‘gila’ ini. Ia pasti akan melalui proses yang sangat teknikal dan rumit, namun kita percaya, si gila boleh menikmati muzik, bagaimana ia menikmatinya? Buat masa ini, wallahualam, mungkin dengan satu bunyi, satu instrumen atau sebuah lagu.
“….Cut !!!!! sumbang tuuuuuuuu…….. repeat next time la..ko balik dulu..tido cukup-cukup. Baca balik lirik ni..fahamkan betul-betul. Esok-esok sambung nyanyi lagi….”
Intro.. 1... 2... e1 2 3 4..
Gila tidak sama dengan meracau, ada orang melayu memanggilnya ‘isim’, ini tidak, kerana isim dikaitkan dengan ‘amalan’ yang berkaitan dengan kepercayaan mistik (tahyul), saka, badi dan hantu. Gila – ‘rasionalnya’ ia sasau atau tidak siuman, akalnya berjalan dengan tidak menurut kebiasaan. Manusia gila punya imaginasi yang berbeza dengan manusia berakal waras. Si gila tidak punya pertimbangan wajar terhadap segala segi termasuk tindak tanduknya.
Soalan ini pernah ditanyakankan oleh umum termasuk para saintis. Kajian mengenainya masih terus berjalan, hingga kini masih belum ada fakta kukuh yang boleh menjelaskan tentang kemampuan orang gila menikmati muzik seperti kita yang waras menikmatinya. Perbincangannya juga masih terbuka, apa jua teori yang berkaitan masih boleh dibincangkan. Si gila yang pernah gila dan kembali sembuh juga tidak banyak membantu memberi maklumat tentang keadaannya ketika gila, mereka tidak ingat. Tahap itu, hubungannya dengan dunia rasional terputus.
Versa.
Relevannya persoalan ini kerana kita walau dimana jua, terdedah kepada penyakit gila, penyakit gila tidak sama dengan kanser atau Aids. Ini kerana saintis dengan jelas mengaitkan puncanya dengan penyakit mental atau tekanan perasaan – jiwa. Saintis boleh buktikan tentang jiwa ! hebat!...jiwa tau..bukan saintis.
Selain faktor makanan, keturunan dan kesihatan tubuh, elemen persekitaran seperti cara hidup, persekitaran dan sosial, juga menjadi faktor besar munculnya tekanan mental/jiwa ini. Faktor-faktor ini punya kaitan secara langsung dengan suatu sistem yang membentuk dimensi hidup manusia, iaitu ekonomi.
Kita pesakit mental punya ruang dimensi alamnya sendiri, apa yang mereka dengar, apa yang mereka lihat adalah diluar dari batas pancaindera kita untuk menangkapnya. Mustahil mereka tersenyum tanpa direflek oleh sesuatu dari dalam mindanya bukan?. Bagaimana dengan suara atau bunyian dari alam fizikal kita? Adakah mereka boleh mendengar? Selagi telinga mereka tidak pekak, diyakini, mereka boleh mendengar, termasuk hon kenderaan. Cuma mereka tidak peduli kerana otak tidak berfungsi menurut aturan normal kita.
Jadi, bagaimana pula untuk kita memastikan mereka meraih perhatian pada suara atau bunyian dari kita? Disini, ada baiknya kita melihat muzik sebagai salah satu cabang atau bahan ‘komunikasi’. Dalam sistem komuniti, menghidupkan komunikasi amat penting, reaksi/respon ( selain dari bertepuk tangan selepas anda menyanyi ) dari sasaran perlu di olah dan diransang, inilah cabaran besar komposer, pemuzik dan pemikirnya. Proses ini akan menelan masa, tenaga dan perahan intelek yang jerih disamping kajian dan penyelidikan mendalam untuk menghasilkannya.
Soalannya, mengapa muzik pula digunakan sebagai bahan untuk isu ‘gila’ ini? Seni visual tak boleh? Muzik, dari kajian sains telah membuktikan kuasa getaran bunyi (secara fizikal) boleh menerobos ke lapisan tertentu pada badan manusia. Contohnya, jantung dan perut ibu mengandung dengan kaedah ultrasound.
Selain dari bukti fizik yang umum ketahui, aspek psikologi juga boleh dirujuk, sesuatu ingatan/memori termasuk juga kesan de javu, bisa diransang atau teransang melalui muzik, imaginasi seseorang boleh diuji dengan tahap atau kadar refleksinya pada bunyi atau muzik-muzik tertentu. Apatah lagi karya muzik yang digunakan punya kaitan memori kepada si gila semasa warasnya dia dahulu. Ini bisa menyentuh alam bawah sedar manusia, walaupun ia gila. Ini merupakan profil asas eksperimen teori ‘gila’ ini. Ia pasti akan melalui proses yang sangat teknikal dan rumit, namun kita percaya, si gila boleh menikmati muzik, bagaimana ia menikmatinya? Buat masa ini, wallahualam, mungkin dengan satu bunyi, satu instrumen atau sebuah lagu.
“….Cut !!!!! sumbang tuuuuuuuu…….. repeat next time la..ko balik dulu..tido cukup-cukup. Baca balik lirik ni..fahamkan betul-betul. Esok-esok sambung nyanyi lagi….”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan