Ahad, Mei 17, 2009

‘A’ dalam muzik.

Ialah not ke-6 dalam skala natural C. Ada juga nilai not yang berbeza (tak setara) tetapi masih juga ‘A’ iaitu Ab,Abb,A# dan A##. Dalam gugusan kod asasnya hanya 2 bahagian iaitu Major dan Minor. Not A ini menjadi pasak mengukur standard getaran dalam saat (frekuensi) 440hz. Ia di guna pakai sejak 1939. Sesetengah orkestra menerima f 435hz dan di Amerika kebanyakkannya f 445hz.

Not A dengan bunyi vocal – “ aaaAAA…”. Bagi vocal Bass dan Tenor bunyi A ini lebih jelas lagi walaupun frekuensinya rendah. Bagi Alto dan Soprano bunyi vocal A tidak begitu ketara tetapi nada (pitch) lebih kedengaran kerana sifat suara alto dan soprano yang tinggi frekuensi bunyinya.

Selain bunyi vocal A ada juga sesetengahnya mengabungkan bunyi A+O dan hasilnya aaAAOO – ia juga masih kedengaran AAAA dan lebih dalam intensiti bunyi not.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

buat la satu lagu rempit bro...
tajuk lagu - rempit itu indah

bukan ke lagu spider itu tergolong dalam lagu mat rempit?

Tanpa Nama berkata...

preeeetttttttttttttttt....

Tanpa Nama berkata...

I remember you now. Last year pon tak salah ako, ko ade call asking for a video montage or something similar cam last sunday. Pastu ko kate nak call balik, or nak reply balik, you didn't. Just like last time.

I don't really know what's your intention, tapi I don't appreciate the gesture at all. Especially when I have mentioned about your request to a few people that I know yang teringin untuk buat extra jobs camni.

Don't call me if you are not serious. Best of luck in whatever that you do.

ariapertama berkata...

Buat para pembaca semua,
sila baca dgn teliti komen anonimus yang tak puas hati ni.

Aku tak mahu padam 'exspresion' mamat ni. Sebagai tanda terima kasih.

Kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

Cam bagus jer ko aria... Cam bagus jer...







Nasrun Hashim
Kuala Lumpur

Tanpa Nama berkata...

Nasrun mana plak ni... hah hah hah