Khamis, Julai 02, 2009

D dalam muzik

D

D selepas C.

Maknanya not ke-2 la kan. Sama juga seperti not-not lain. Ada 1 dan 2 flat (b) dan ada 1 dan 2 shap (#). Tetapi dalam sistem solfeg ( bunyi D di dahulukan iaitu – do re mi fa so la ti….dur. Bukan Co re mi…..). Jika anda mendengar “play in D” ada 2

kemungkinan 1, main dalam key D major, bukan key minor ya. ( key D major ada 2 shap ) atau 2. bagi instrumen yang transpose, D bermakna – not C bunyinya D. Faham? Antara instrumen yang transposed ialah trumpet,alto seksafon, horn. Selebihnya pergi cari sendiri.

Decibel / desibel.

Unit dalam teori logaritma menyatakan perbezaan tahap bunyi dan tahap ‘isyarat bunyi’ secara elektrikal. Yang di katakana ‘isyarat bunyi’ ini pula bermakna ada bunyi yang tidak dapat ditangkap oleh telinga normal manusia tetapi bunyi itu ada, maka ‘isyarat bunyi’ ini boleh dilihat menerusi tolok meter.

Sering terjadi salah tanggap yang menyamakan decibel dengan volume. Dalam muzik, ia berbeza. Volume sebagai indikator bagi kuat/lebih atau lemah/kurangnya intensiti ( intensity dalam BM apa? ) bunyi, volume ini melibatkan amplitude, loudness, tekanan bunyi dan dinamik bunyi/

muzik. Perbezaa antara decibel dan volume boleh kalian uji, contohnya rasa bingit dan rasa sakit (telinga). Bingit menunjukkan pendengar terdedah dengan bunyi volume yang terlalu tinggi atau kuat, sedang rasa sakit pada telinga pula kerana tahap desibal tinggi walaupun volume nya sederhana atau rendah. Contoh bunyi ‘ping’ tamat siaran TV. Tiiiiiiiiinnnngggggggggggggg……. Atau bunyi geseran pada zink…kriiiiuuutttttt…kreeeetttttttt.. ngilu beb.

Digital.

Digital adalah contra pada analog. Semua ini merujuk pada sistem, secara digital atau analog. Sumber bunyi dalam sistem/teknik digital diproses dalam bentuk ‘bit’ iaitu dalam bentuk urutan nombor, abjad atau icon. Secara ringkas, bunyi digital berbeza dengan bunyi dari sistem analog. Warm bunyi dan naturalistik bunyi lebih nyata dan jelas melalui sistem analog. Namun teknik digital lebih mudah di guna dan di selenggara berbanding analog yang amat mahal kos penyelenggaraan alat rakamannya. Dengan digital lahirlah CD, internet, handphone dsd. Nak lebih tahu tentang digital. Sila ke sekolah kejuruteraan bunyi.

Dungu.

Apabila seseorang itu terlalu kerap terdedah pada ‘kasar’nya bunyi. Lama kelamaan, insan tersebut akan menjadi dungu, dungu ini bebal..subal..bengal. Jadi. Berpada-padalah mendengar muzik. Dengar bila perlu. Dan berhenti mendengar bila anda tak mahu lagi mendengar..bersunyilah..kerna sunyi itu juga muzik. Jika ini dilakukan maka kalian takkan menjadi dungu.

Dengar.

…..” Dengar tak?...”

“..Tak dengar?..”

“ Pekak la kau! “

..” Bukan tak dengar..tapi dah bingit..tak tau biji butirnya”

“..ooo…cakap la kuat sangat volumenyeeee…”

Moral in D – dengar muzik pada kadar kekerapannya..dan dengar pada tahap sewajarnya. Kelak bisa jadi pendengar yang baik.

Tiada ulasan: