Jumaat, November 06, 2009

F Dalam muzik.










Not ke-4 dalam skala natural C. Jika Fb maka ia E dan jika # half tone maka ia F#. Juga punya Key major dan minor.

Antara instrumen yang menggunakan key F ialah Trumpet in F ( note C bunyinya not F ) atau kentut berbau bacang, maka itu tandanya anda makan banyak buah bacang.

Fool – Perkataan ini banyak digunakan oleh konduktor muzik bagi melahirkan kemarahannya kepada penggubah (arranger) yang lupa transpose key untuk instrument Saksafon dan Trumpet. Bagi pemuzik pula, jika salah baca mereka akan dihujani dengan kata-kata fuck you! Fool dan Fuck ertinya berbeza tetapi nilainya sama iaitu – bangang!

F – Forte atau ff-fortissimo atau fff – sewel nak sebut.

Ini istillah dari bahasa Itali. Maksudnya bunyi yang Loud/strong and stronger, Jika membaca skor muzik dan berjumpa huruf f atau ff atau fff maka ‘qolqollah’ bunyi harus dibetulkan selaras dengan ‘idgham’ nye. Kekekeke.

Fa – ia sebutan solfego. Do re mi FA so la..la..la..

Falsetto – Ini adalah method nyanyian bagi kaum lelaki range Tenor untuk mencapai not diluar range vokal Tenor – over oktaf. Biasanya kita akan mendengar pada dialog-dialog dalam karikator seperti Doreamon, pokemon, hotomon, kingkamon, amomon mon mon mon….

Fanfare – ia adalah muzik sambutan ( merujuk kepada penggunaan instrument Brass dan woodwind ). Asalnya digunakan untuk upacara sambutan atau acara pengisytiharan bla bla yang menggabungkan rentak marching. Bukan funfare mery go round atau tikam-tikam!

Flute – Flut le..hahahaha

Free – tak payah bayo!

Farewell – babai….

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Fayafa..

Google berkata...

Flip flop....

Tanpa Nama berkata...

Fesbuk -koRkan