Isnin, Oktober 05, 2009

APAKAH MUZIK MAMPU MEMPENGARUHI TABIAT SEX MANUSIA?

Soalan 1.

Adakah terdapat lagu yang boleh membangkitkan nafsu berahi sex untuk manusia?

Jawapannya ada.

Di mana?

Di sini.

Lagu apa?

Antara contoh popular yang poyo;

Wonderful Tonite, What a Wonderful world, Fallin in Love

Kenapa lagu-lagu ini?

Lagu-lagu ini tidak didominasi dengan imajan-imajan seksi dan bogel, tetapi melalui kesan melodi dan elemen muzik, inilah yang dikatakan sentuhan ransangan.

Justifikasinya?

Biar dulu.

Soalan 2.

Adakah terdapat lagu yang boleh merosakkan nafsu berahi sex bagi manusia?

Jawapannya – Ada.

Di mana?

Di sini juga.

Apa tajuk lagunya?

Banyak sangat tajuknya, contoh – Semua lagu-lagu Siti Nurhaliza, Semua lagu Mawi, Semua lagu Sharifah Aini, Lagu-lagu Salem, Slam, Spoon, Spin, Scoin, Scoop dan pada kebanyakkan lagu-lagu komposer Malaysia. Semuanya…potong Stim!!!!!

Justifikasinya?

Lagu-lagu ini tidak lahir dari keghairahan komposer dan penyanyi yang inginkan kenikmatan berkarya.

Mana kau (aku) tahu?

Kesemua nama-nama ini jika ditanya tentang kepuasan, pasti akan menjawab.“Belum puas menyanyi atau belum puas berkarya”. Ayat sebenar yang terlindung di sini ialah ‘belum puas selagi belum kaya’. Karya yang tidak bagus, memang tiada kepuasan mencipta dan tiada kepuasan bagi kita yang mendengarnya. Ghairah itu tiada kelihatan dan tiada tanda-tanda ia akan kelihatan.

Ada yang bilang, “Kamu (aku) jangan mudah menuduh-nuduh”. Hujjahnya lagi. “..berkarya memang takkan puas kerana nikmatnya terlalu dalam untuk diterjemah, giannya abstrak”.

Ya benar. Ini konteks berkarya yang kita kata “mengabdi diri dalam berkarya”. Perkara “mengabdi diri” ini boleh ‘kelihatan’ pada fizikal bukan? Nah, ada ‘kelihatankah’ “pengabdian diri” ini pada mana-mana lagu dan komposer yang menghasilkan lagu tersebut? Jauh panggang dari api!

Justifikasi untuk soalan pertama (1).

Di mana elemen-elemen yang bisa membangkitkan ghairah dari lagu-lagu tersebut? Mudah saja.

Anda dengar dan anda rasainya sendiri, ada jalinan kemesraan didalam gubahan muzik dan lirik pada lagu-lagu itu. Bukan hanya kerana muzik itu lembut tetapi keseluruhan muzik itu menyentuh “touching”. Ini real, bukan anggapan. Penghayatan kita sememangnya berbeza, kita akui. Tetapi perbezaan ini menjelaskan lagi kesan ransangan yang meruntun perasaan kita untuk ‘mari melakukan sex bersama pasangan anda’.hahaha.

Sex ini sebahagian dari manipulasi muzik keatas otak dan jiwa (naluri) manusia. Keduanya memang dihubung rapat.

Why do people listen to music?

There are those who say that people feel that their emotions are being addressed when they hear music, and this is why they listen to it.

How can music appeal to our emotions?

Music is able to tell us things, and in fact very precisely, although we are only now beginning to understand how music does this. What is certain is that music is able to convey meaning. There are some things that are better conveyed by music: An Alpine Symphony by Strauss, when he describes the summit, tells me a great deal more than if I am merely told that, yes, we were at the summit, the mountain was pretty huge and we all found it wonderful standing up there at the top.

Potongan wawancara bersama

Dr. rer. nat Stefan Koelsch. musician and psychologist

KESIMPULAN.

1). Karya yang bagus boleh meransang keinginan (naluri) manusia untuk respon kepada sesuatu tujuan. Yakni, memberi kesan psikologi untuk melakukan sesuatu, kebaikkan atau keburukan. Dalam topic ini – sex. Ya, ia boleh meransang untuk tujuan khusus ini, dengan syarat – lagu mesti bagus.

2). Karya yang tidak bagus, tidak akan memberi apa-apa kesan (baik atau buruk) baik kepada masyarakat termasuk pengkarya itu sendiri. Dengan kata lain, lagu-lagu di Malaysia kini tidak mampu meransang manusia untuk apa-apa tujuan, dari segi kepenggunaannya tak ubah seperti lampin pakai dan buang. Lepas mendengar, tutup, tidur berdengkurlah sampai pagi, berulang-ulang hingga kalian mati pucuk. Tak boleh pancut lagi. Ini bahaya.


P.S. Adakah lagu-lagu komposer kini berbahaya untuk kesihatan kita? Hahaha.

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Seni ni subjektif la bro. lu tak leh simply ckp lagu2 tu tidak 'memberahikan' org lain semata2 krn lu takde taste dlm lagu tersebut.

Bootang berkata...

Awk kutuk-kutuk lagu malay lagu awk tu sedap ke? Bagi la kite dgr. Kot boleh memberahikan ke. Em.tapi topik yang menarik, lum pnh ditulis.

rastom berkata...

SETUJU!!!!!!!Lagu Melayu rosak sejak bermulanya irama 60'an, demam belum kebah sehingga hari ini. Sebelum era 60'an, instrumentasi agak kaya dan gubahan menarik. Datang gerombolan 3 gitar satu drums, habis punah.

ariapertama berkata...

Anoni-mus
Benar ia subjektif.
Benar taste antara kita berbeza.
dan benar apa yang aku kata..ia benarbenar berlaku.

Bootang. (siapa ini ya?)
Ya, lagu saya memang sedap (buat diri saya).

ha..rastom.
dah tepu ya dengan muzik masa kini?
tak mengapa. Kita bina masa depan dari semangat masa lalu..(dari robohan kota melaka-kita bina negara merdeka) ckp orang UMNO.

binjidan berkata...

pasal semua komposer melayu tu gua kureng setuju...iwan fals juga melayu,doel sumbang juga melayu meor yusuf azidin juga melayu m.nasir juga melayu dan lagu gua pun lagu melayu jadi lu kena ubah part memburukkan komposer melayu tu...bukan semua tidak berkualiti untuk memberi ransangan sex dlm lagu2 mereka.
baik dengar lagu gombloh lagi sexc haha

Tanpa Nama berkata...

Woi Zir!
Ko tibai nampak.
Habis semua komposer malaysia ko bakul sampahkan. Melampau dah.. Tapi syok tengok la cara kau bantai. Ada kelas!

ubilepih berkata...

gua dengar lagu sunbangsih m.bakri bole terangsaaaaaaannnggggg oooo...ha..ha..ha

ariapertama berkata...

Binjidan.

Tak mengapa kalau tak bersetuju. M.Bakri?

Bootang berkata...

Karya yg bagus dan karya yg tidak bagus ni pun abstrak la bro. Macamana ko boleh bezakan karya yang bagus dengan karya yang tak bagus? Terangkan kalau boleh ciri-ciri yang bagus dengan ciri yang tak bagus. jawab jawab!

Tanpa Nama berkata...

betul tu. jawabla jawabla

Juragan berkata...

Juragan

Lagu what a wondeful world tu memang sedap pun. Tapi merendahkan kemampuan anak tempatan tu pun tak patut la. Kita bukan mcm mat salleh nak buat lagu untuk tujuan ransang sex orang!
Aku baru perasan, artikel ko dulu kata muzik tak boleh mengubah manusia jadi baik. Tp tulisan ni nampak kontra. Apa kena ko ni. Tak konsisten la ckp. Bole ko xplain balik?

ubilepih berkata...

ha...ha..ha...M.Bakri? lu tak kenal dia..tak pe,itu otai punyer orang..ingat time tu lu belum lahir...tak silap kalau lu ada visit blog sampah seni dulu dia ada tulis pasal lirik lagu SUMBANGSIH ini...ha..ha

ariapertama berkata...

Aku kira, ada yg tak selesa dgn kritik aku. Beginilah, akan aku cuba jelaskan beberapa kekeliruan pandangan dlm catatan aku yg lain kelak. Tapi buat ketika ini, suka juga aku jawab sedikit;

Bootang ( yg tak dikenali )

Betul,kualiti karya amat abstrak untuk dinilai. Namun bkn bermakna tidak ada ruang langsung utk kita nilai karya-karya itu. Aku beri contoh. Lagu 'what a wondeful world' didengari dan diminati diseluruh dunia, cuba bandingkan dengan lagu2 kita.boleh? jika tak seluruh dunia yg dengar pun,sekurang-kurangnya didengari oleh org asia, Jepun ke Thailand ke Vietnam ke. Ada? Takdak....

Juragan ( pun tak kenal )

Sex tu kan bagus. Kita tak bicara soal hukum pun disini. Jgn keliru la. Tentang catatan aku dulu, ya betul 'memang muzik tak boleh ubah manusia' tapi dlm catatan ni aku bilang 'ia boleh meransang manusia'. "mengubah dengan meransang" mana sama bro. So fhmkan betul2 content tu ya.

Ubilepih ( kawan )
Ya betul aku tak kenal M.Bakri. Bukan M.Bakri je aku tak kenal, malah beribu2 lagi komposer aku tak kenal. Klu ko serius, bole la review M.Bakri kat blog ko. Aku dtg melawat nanti.

rastom berkata...

Era M Bakri, muzik masih kaya instrumentation. Ada gubahan/arrangement untuk strings, brass dan kurang ramuan electronic effects. Kekuatan vokalis tidak dibantu oleh echo/reverb dsb. Melodi masih kuat. Contohnya lihat persembahan lagu lagu di dalam filem hitam putih P Ramlee. Ada orchestration lagi. Bila The Beatles, Rolling Stones dan era kugiran 60'an datang. Perkembangan muzik dalam ertikata pengkayaan arrangement/orchestration mula menguncup. Lagu M Bakri ada sekali sekala dimainkan di kelasik.fm (Kelasik.fm pun bangang juga kerana melacurkan perkataan kelasik. Istilah kelasik tidak langsung tepat untuk melabel lagu lagu retro Melayu.

Suddin Lappo berkata...

Coba korang dgr plak soundtrack filim "biru" Hehe.. -Korkan

ariapertama berkata...

Rastom

Terima kasih atas info. Ya betul dan lagu WAWWorld itu juga ada ciri-ciri tersebut. Ada sesiapa mau review M.Bakri?

ariapertama berkata...

Korkan

Filim 'biru'?... di mana mau cari?

Zainal Zulia berkata...

wah poyonye pendapat aria

ariapertama berkata...

zainal zulia

Yelah...poyo betul.

ubilepih berkata...

M.bakri ni Rahmat Haron penah tulis dalam blog dia Sampahseni.blogspot.com tapi sori bro wa tak ingat dan entri mana satu..ha..ha.. dah lama..nanti lah wa cari balik wa jumpa wa infrm lu.Tq

Alina berkata...

ada. tapi kena cari. meet uncle hussain atau estrella.

lagu-lagu alleycats pon boleh juga rasanya. hehe.

ariapertama berkata...

TQ Ubilepih.

Alina - Alleycats? bole stim ek? i da dgr sejak dari kecik (belum baligh) smp la ni, mmg sedap2 lagu depa. Tp lum lak stim atau tgh stim bertambah stim bila dgr..

p/s kita ni sedang mencari lagu-lagu melayu yg boleh bikin stim ke? hahaha

nan blues berkata...

adalah lebeh baik ada satu kajian yg ilmiah tentang asal-usul muzik dan lagu dlm alam melayu sebelah sini (nusantara terutama malaysia).sejak bila org melayu mula bermuzik.sejak dari dlm hutan? sejak zaman kesultanan melayu? mula lepas perang dunia ke dua? atau bagaimana? apakah alatan muzik melayu sebenarnya? gong? gendang? serunai? apa? .apa rentak lenggok irama melayu yg sebenar? asli?inang?joget?zapin? sebaiknya jgn polemik tentang muzik moden. umum kita tahu.ianya hasil dari pengetahuan kita tentang pengaruh moden & barat,rock n roll dan sbagainya.sila ikuti pendapat aku seterusnya di blog streetbusker,insyaallah.

ariapertama berkata...

Nan Blues.

Insylh, jika ada kesempatan, akan dipublishkan ( dlm blog je kot ) satu kajian yg pernah saya buat suatu ketika dulu mengenai isu yg anda bangkitkan.
1. Dari mana muzik melayu.
2. Asal usul instrumen melayu.
dan
3. Apa itu melayu.

Doakan jika kelapangan itu diberikan.

nan blues berkata...

rock on! (sambil berfikir..)