Jumaat, Ogos 07, 2009

Cerita tentang “SEDAP” lagi…

Seorang teman ada bilang, 3 perkara paling sedap dalam dunia ini khususnya bagi lelaki iaitu 1. Makan daging – bagi yang vegetarian pastilah ini bukan pilihan mereka. 2. Duduk atas daging – bagi yang suka menunggang, pastilah kuda dan unta menjadi pilihan, ia lebih seronok dari merempit. Ke 3, masuk dalam daging – yang ini memang pilihan ramaiii…..

Apa saja tentang hidup, keinginan untuk merasa nikmat sedap sudah menjadi satu keperluan. Makan, ya, memang untuk hidup namun mahu juga merasai kesedapannya. Minum juga begitu. Beragama juga begitu. Bersenggama sudah barang pasti. Kerja juga mahu gaji yang sedap, baju mahu yang sedap mata memandang, telinga..mahu juga mendengar yang sedap.

Sedap ini menjadi dominan bilamana ada pilihan. Kuasa untuk memilih juga satu nikmat yang ‘sedap’. Bayangkan jika kita tiada kuasa memilih… itu tanda merdeka diri sudah punah. Apa saja yang kita hadap, tiada lagi nikmat sedapnya walaupun yang menghidangkan itu mengatakan hidangan itu sedap. Ya, sedap bagi setengah insan, bukan bagi semuanya.

Sedap ini tidak berotak, tiada rasional, tiada berkesudahan dan tiada logik !

Insan-insan seperti Beethovan, John Lennon, Nat King Cole, S.Effendi yang bisa bikin bunyi jadi sedap sememangnya genius.

2 ulasan:

binjidan berkata...

haha aria..no gua ni 0196342559 apa2 pasal show lu kol je..

Lucy Saputri berkata...

cerita sedap