Isnin, Ogos 03, 2009

Komposer dan komposisi.









Tidak semua orang bisa mencipta. Ya – kreativiti itu bisa dimiliki oleh sesiapa pun. Tetapi ia bukan seperti anugerah – bakat. Bakat tidak boleh dipelajari sepertimana mempelajari disiplin ilmu yang lain (kreativiti), tetapi bukan pula ianya (bakat) tidak boleh difahami. Dengan kata lain. Bakat tidak boleh dibuat-buat atau dibeli-beli.

Kita boleh ‘buat-buat’ jadi komposer. Tetapi kita tidak boleh ‘buat-buat’ lagu itu jadi sedap. ‘Sedap’nya lagu juga tidak boleh dibeli-beli atau dibuat-buat. Ya, dalam pasaran mainstream (industri) elemen lain bisa melariskan sesebuah lagu. Tetapi ia tetap tidak akan bisa jadi ‘evergreen’ – malar segar. Seperti mana ‘hijau’.

Tetamu mf malam itu, brother mukhlis nor – komposer lagu ‘hijau’. Ungkapan di atas adalah sedikit rangkuman dari dialog bersama beliau.

Komposisi seperti ‘enjit-enjit semut’ katanya. Contoh terbaik untuk memahami apa itu komposisi. Mengapa ya?

Ok, tinjau catatan penulis sebelum ini, ada terselit satu contoh ‘form’ tentang lagu. Antara contoh yang aku kemukakan ialah ‘Clementine’

Antara ‘enjit-enjit semut’ dengan ‘clementine’ apakah persamaannya? Jelas, komposisi itu satu ungkapan idea dalam bentuk kontur (contour) nada bunyi yang konsisten ‘soal’ dan ‘jawab’nya. Untuk memahami elemen ‘soal-jawab’ ini, bisa dirujuk pada konsep pantun melayu. Ia ringkas tetapi padat.

Dialog malam itu tamat jam 11 malam. Tetapi penutup bicaranya hingga sesudah subuh, ya..subuh. Malam minggu disconya di kepala. Bukan di kelab-kelab.

Perkara lain yang kami (yang masih muda) pelajari dari beliau iaitu, komited pada kerja, sustain dengan momentum dan percaya pada apa yang kita mahu percaya.

Terima kasih pada teman-teman yang hadir.

Tiada ulasan: